Här finns information om hur du skaffar CPR-nummer, MitID och danskt bankkonto. Det kommer du behöva redan din första dag på nya jobbet.
Ett CPR-nummer kan liknas vid det svenska personnumret. Att ansöka om ett danskt CPR-nummer är något av det första du bör göra när du fått jobb i Danmark. Du måste dock först ha fått ett underskrivet anställningskontrakt för att kunna ansöka.
För att kunna logga in och använda digitala självbetjäningslösningar i Danmark behöver du ett MitID - en digital signatur. Det fungerar på ungefär samma sätt som en svensk e-legitimation. Här kan du läsa mer om hur du skaffar och använder MitID.
Det offentliga systemet i Danmark påminner i stora drag om det svenska, men det finns självklart en del skillnader. Här ger vi dig en inblick i vilka myndigheter och begrepp du kommer i kontakt med om du väljer att arbeta i eller flytta till Danmark.
När du börjar jobba i Danmark bör du starta ett danskt bankkonto för att kunna få din lön utbetald, eftersom din danska arbetsgivare kanske inte kan sätta in din lön på ett svenskt konto. Gör det så fort som möjligt så att du kan få ut din lön.
Du som arbetspendlar eller flyttat till Danmark, har möjlighet att lära dig danska på en språkkurs. Här finns tips på olika privata och offentliga språkkurser i danska - både i Sverige och Danmark.
På Øresunddirekts informationsmöte får du massor med matnyttig info om att jobba i Danmark. Just nu är alla informationsmöten inställda, men här kan du se ett inspelat videomöte.
Har du precis fått jobb i Danmark?
I vår checklista kan du läsa om vilka praktiska steg du ska ta och vad du behöver tänka extra på.
Följ Øresunddirekt på våra digitala plattformar.
Vi delar nyheter, information och relevanta evenemang på både Facebook och i vårt nyhetsbrev.