God jul & Gott nytt år! Se när vi har julöppet Särskilda öppettider

Dansk e-legitimation - MitID

Senast uppdaterad 2024-01-31
För att kunna logga in och använda digitala självbetjäningslösningar i Danmark behöver du ett MitID - en digital signatur. Det fungerar på ungefär samma sätt som en svensk e-legitimation. Här kan du läsa mer om hur du skaffar och använder MitID.
Skriv ut

Vad är MitID?

I Danmark använder man MitID, en digital signatur som fungerar som din personliga, elektroniska underskrift. Du kan använda MitID till både privata och offentliga självbetjäningslösningar på nätet. 


Du kan till exempel använda MitID med offentlig signatur till:

  • Skat.dk - danska skattemyndighetens webbplats
  • A-kassor
  • Borger.dk
  • e-boks.dk

Du kan installera MitID appen på en mobil enhet (t ex en smartphone eller tablet) och använda som nyckel.

Som svensk medborgare med jobb i Danmark, kan du också beställa MitID. 

 

Så skaffar du MitID digitalt

Ordna MitID själv i appen – för dig med svenskt pass eller nationellt ID-kort med chip.
Ladda ner appen MitID på din telefon genom Apple Store eller Google Play.
Följ sedan instruktionerna i appen för att skanna in ditt pass eller nationella ID-kort och upprätta ditt MitID.

Tänk på att det är bra att ha ett extra MitID i reserv, i fall du tappar bort din telefon.  Du kan samtidigt ha upp till 3 MitID på olika enheter.

Läs mer om hur du skaffar MitID på mitid.dk

 

Läs hur du skaffar reserv-MitID på mitid.dk

 

Så skaffar du MitID från Borgerservice

Det fungerar inte alltid att skanna in pass eller nationellt ID-kort i MitID-appen. Då kan du få hjälp med att upprätta MitID på ett borgerservicecenter. Du behöver boka tid på Borgerservice.

På besöket måste du ha med dig:

  1. Giltig legitimation - svenskt pass eller nationellt identitetskort. Observera att t ex svenskt körkort inte accepteras!

  2. Myndighetsdokument med ditt cpr-nummer. Det kan vara ditt skattekort/forskudsopgorelse, årsopgorelse, särskild sundhetskort eller beslut om pensionsutbetalning från ATP. Detta behövs för att verifiera att ditt CPR-nummer är kopplat till ditt namn. 

  3. Ett vittne. Vittnet ska vara minst 18 år gammal, ha haft MitID under minst 30 dagar, och ha med sig giltig legitimation. Samma person får agera vittne maximalt 3 gånger under en 120-dagarsperiod. Om vittnet har svenskt pass eller nationellt ID-kort, ska vittnet också ha med sig myndighetsdokument med cpr-nummer.

 

Se hela listan över giltig dokumentation och krav på mitid.dk

 

Boka tid hos Borgerservice (Köpenhamn) på borger.dk

 

Se lista över borgerservicecentre i Köpenhamns kommun

 

Om du inte kan få ett MitID

Om du inte har möjlighet att använda MitID, kan du istället använda en TastSelv-kod. En TastSelv-kod kan du använda för att logga in på t ex skat.dk eller borger.dk. 

Du kan beställa en TastSelv-kod från Skattestyrelsen, på skat.dk. Du behöver ett danskt CPR-nummer och din adress ska finnas i Skattestyrelsens system.

Beställ TastSelv-kod på skat.dk

 

 

Fann du denna information relevant?

Vill du utveckla ditt svar?

Kontakta Øresunddirekt

Tack för din feedback!

Checklista: Fått jobb i Danmark – detta ska du ordna direkt

Har du precis fått jobb i Danmark?

I vår checklista kan du läsa om vilka praktiska steg du ska ta och vad du behöver tänka extra på.

 

Vi stöds av